Bli lika framgångsrik som det anrika champagnemärket Veuve Clicquot

20 augusti, 2015

Champagne och action marketing

Ett varumärke som är riktigt bra på action marketing är de anrika champagnemärket Veuve Clicquot. Förutom att de har en lång och spännande historia ända tillbaka till 1700-talet (en av grundarna, änkan Madame Clicquot, beskrivs ofta som den första moderna affärskvinnan) är de även genialiska på att förvalta sitt varumärke och förstärka dess exklusivitet. Veuve Clicquot osar av lyx och även om man själv inte jobbar med just lyx och dyrbarheter, finns det en hel del från deras verksamhet att plocka upp och applicera på sin egen.


Veuve Clicquot är kända för sin fyndiga och snygga design, som här en vinkylare och megafon i ett.

Fina förpackningar och kvalité

Genom att koppla ihop Veuve Clicquot champange och gula design med noggrant utvalda produkter av hög kvalitet lyckas varumärket ständigt vara aktuellt. Under vår roadtrip stannade vi till på det stora varuhuset Alsterhaus i Hamburg där just Veuve Clicquot hade en egen champagnebar och avdelning. Förrutom champagne fanns där allt ifrån lyxiga Veuve Clicquot-gummistövlar till fina glas och förpackningar, både till salu och som action marketing-gåvor om man köpte en flaska.


Veuve Clicquot på Alsterhaus i Hamburg

Konstnärer designar

Tricket för att bli ett framgångsrikt och uppskattat varumärke som Veuve Clicquotär givetvis tid och uthållighet men också noggrann design. Veuve Clicquot låter kända konstnärer designa deras produkter och ser till att ständigt hålla sig uppdaterade i designvärlden, bland annat genom att sponsra viktiga designevent så som Design Miami och Salone del Mobile i Milano.


Designade gummistövlar. Veuve Clicquot visar att endast kreativiteten sätter gränserna för vilka produkter man kan ta fram till sitt varumärke.

Långsiktig planering

Veuve Clicquot tänker minst sagt långsiktigt i sin planering. Nedan hittar ni även en film som visar Veuve Clicquot sänka ner champagneflaskor  i Östersjön för att lagra dem i 40 år.


Här sänks champagne ner i Östersjön för att lagras i 40 år.

Här kan du läsa mer om action marketing

Barilla tar vara på … 20 augusti, 2015 Metallicas köp och f… 24 augusti, 2015