Varför det lönar sig för företag att använda reklamprodukter i kampanjer

24 mars, 2015

Visste du att forskning har visat att det nästan bara finns fördelar för företag att ge bort en gåva till sina kunder? Exempelvis främjar det kundernas framtida köpbeteende och företaget tenderar dessutom att uppfattas som exklusivt och omtänksamt.

I februaris nummer av Modern Psykologi skriver Sara Rosengren, docent vid Center for retailing, Handelshögskolan i Stockholm, om några utav de många fördelarna med att ge bort en gåva i samband med en kampanj. Rosengren menar att följande saker oftast sker:

  • Företaget uppfattas som exklusivt och omtänksamt
  • Människor tenderar att reagera väldigt positivt på gratisprylar och stärker sin bild av företaget
  • Mottagaren vill ofta återgälda den gåva de har fått
  • Att ge en gåva främjar kundens framtida köpbeteenden

Liten risk för att påverka företaget negativt

Rosengren beskriver också att risken för att gratisprodukten skulle påverka företaget negativt är väldigt liten. Enda gången det skulle kunna finnas en risk för det är om gåvan har en dålig passform för företaget. Exempelvis om ett företag har en ekologisk profil bör även gåvan som de ger bort vara i linje med det, annars skulle det kunna ge negativa effekter.

Modern Psykologi, Nummer 2/2015, s.79.

Ny spännande kampanj… 23 mars, 2015 Kivik Musteris nya ci… 30 mars, 2015