Muskulöst hot får män att shoppa mer

5 maj, 2017

Att visuellt butiksmaterial kan påverka konsumenternas köpbeteende är välkänt sedan länge, men att även den manliga butikspersonalens muskler har påverkan på männens köpvilja är något nytt.

MUSKLER SKAPAR HOT

En nyligen avslutad studie från Karlstads Universitet visar att ett fysiskt dominant manligt butiksbiträde framkallar ett instinktivt hot hos den manliga kunden. Hotet är så pass stort att männen väljer att spendera mer än dubbelt så mycket pengar på nästan dubbelt så dyra produkter jämfört med en kvinnlig konsument i samma situation. När männen möter ett muskulöst butiksbiträde hotas dess sociala status, och för att kompensera underläget konsumerar de istället stora, dyra produkter. Kunden konsumerar alltså mer då dess självbild och identitet hotas.

SE MEN INTE RÖRA

Utöver muskulösa butiksbiträden bör även det gamla uttrycket “se, men inte röra” användas mer flitigt i butiker som vill öka sin försäljning. Studien visar nämligen att om en konsument endast får se en produkt men inte känna på den upplevs ännu ett hot. Konsumenten blir än en gång mer benägen att spendera en större summa pengar än planerat och köpa produkten.

OHÄLSOSAMMA VAL

Självkontrollen mot oplanerade inköp brast inte bara då kunden upplevde ett status-hot från personer av samma kön. Studien visade även att konsumenter blir mer motiverade till att göra ohälsosamma inköp i matbutiken då de möts av attraktiva ansikten från det motsatta könet. Bemötandet av ett attraktivt ansikte triggar belöningssystemet hos kunden som då blir mer benägen att att konsumera ohälsosam mat.

 

Källa:
Otterbring, T. (2017). A shaken self on shopping: Consumer threats and compensatory consumption. Doctoral Thesis. Karlstad University Studies, Karlstad, Sweden.

Bild:
pixabay.com/sv/mannen-gym-muskel-fitness-träning-641691/

Gör praktik på Swee… 12 januari, 2017 Rörligt material ök… 8 maj, 2017