En gul vecka

18 maj, 2017

Nytänk 

För att synas i butikssammanhang som varumärke gäller det att var originell för att fånga konsumentens intresse. Risentas senaste kampanj möter det vi svenskar längtar efter mest, nämligen sol och grillkvällar.

En grill med en uppseendeväckande gul färg som förknippas med Risenta gör den svår att missa i butik. Genom att ha denna grill som exponeringsmaterial på en synlig plats i butiken visar att deras produkter även hör hemma på grillen. Detta är ett sätt att fånga en målgrupp som vanligtvis inte är en återkommande konsument. En viktig faktor för ett varumärke är att bygga en långvarig relation med sina konsumenter och genom att visa ett nytt användningsområde för en produkt fyller Risenta ”the need gap” hos konsumenten. Dessutom kan detta förändra den övergripande attityden gentemot Risenta då de visar att de är ett varumärke med ett nytänk.  

Exponering i butik

Genom att använda sig av ett exponeringsmaterial som får folk att stanna upp och ta upp produkterna engagerar Risenta sina konsumenter och därför kan marknadsföra sina produkter på flera ställen i butiken än bara i en hylla. I bilden ovan har man placerat exponeringsmaterialet på ett bra ställe för då introduceras konsumenten för produkterna tidigt under shopping tillfället.

Gå till din närmaste ICA och se om du kan hitta denna härliga grill och få lite inspiration!

 

 

Praktik hos Sweetspot… 18 maj, 2017