Byt från print till digital signage

1 juni, 2017

Digital signage i butik

Att använda sig utav digital signage i butik är mer effektivt än traditionellt print. Själva installationen av hårdvaran kostar, men när den väl är installerad kan innehållet schemaläggas och administreras på ett enkelt sätt. Genom att ha digital signage sparar du tid åt både ditt företag och dina säljare.  Du slipper många kostnader såsom att trycka, sätt upp eller distribuera reklamen. Det är lätt att sprida innehåll över olika skärmar med hjälp av ett knapptryck och det går att skicka specifik information till enskilda skärmar som är baserade på tid, demografi och målgrupp. När bild och ljud kombineras i form av digital signage aktiveras ett flertal sinnen hos mottagaren och kan i slutändan skapa en känslomässig koppling till varumärket.

Annonsering och interaktion

Den största anledningen till att digital annonsering och rörligt material har blivit populärt är interaktion. Användningen av digitala skärmar finns redan i form av mobiltelefoner och surfplattor, varför inte använda det inom retail-verksamhet? Här finns det plats för interaktion med kunder genom att aktivera dem med till exempel en QR-kod. Då vi försöker ta in och uppfatta budskap varje dag så är vår uppmärksamhet något av en hårdvaluta. Genom att ha ett attraktivt innehåll bearbetar konsumenten budskapet längre vilket betyder att digital signage blir ett viktigt verktyg för att nå konsumenten med hjälp av rätt kommunikation.

Källor: Jens Nordfält- Instore Marketing- on sector knowledge and research in retailing. Västerås: Forma Magazine AB, 2011. 

https://www.digitalsignagetoday.com

Bild: Shutterstock

 

 

 

En gul vecka 18 maj, 2017