Billys action marketing kampanj: 700 nya följare och ökad försäljning

29 november, 2016

Inför hösten 2016 ville Billys uppmärksamma sitt sortiment och driva på försäljningen i butik ordentligt. Vi fick i uppdrag att ta fram en kampanj som löste detta.

Skapa uppmärksamhet i kyldisken

Billys Pan Pizza hittas i frysdisken vilket är ett område i matbutiken som kan vara svårt att skapa skyltning och exponering i. Dessutom äts Billys produkter främst av barn och ungdomar, medan det oftast är deras  föräldrar som köper hem Billys pan pizza. Vår utgångspunkt för kampanjen blev alltså att ta fram en kampanj som både gav exponering i vid kyldisken och samtidigt var attraktiv för både stora små.
billys2

Öka försäljningen i butik

För att driva på försäljningen tog vi fram köp och få-kampanj där kunden fick ett par coola hörlurar med kompiskontakt i samband med att de handlade två 9-pack Billys Pan Pizza.

Action på sociala medier

För att skapa en fortsatt kontakt med konsumenten tog vi även fram en tävling på Snapchat, som är väldigt populärt hos ungdomar samtidigt som det är det mest växande sociala medium där framförallt kategorin 30+ ökar mest. En annan fördel med Snapchat är att det är en kanal som är direkt och inte kräver någon kontinuitet. Det innebär att Billys helt enkelt kan dela information där när de exempelvis lanserar en ny produkt eller har en tävling men måste inte oroa sig för att skapa content däremellan.

Över 700 bidrag första veckan

För att få igång Billys på Snapchat tog vi fram en tävling där konsumenten kunde vinna en häftig Hooverboard. Premisserna för att vara med och tävla var följa Billys på snapchat och skicka in en snapfilm där de gjorde en faceswap med en vän och berättade vilken som var deras favoritpizza. Tävlingen blev en succé och redan första veckan fick Billys in över 700 bidrag och följare.

Läs också: Starts varumärkesbyggande kampanj

Kiviks Musteris stora… 19 september, 2016 Vill du göra praktik… 11 januari, 2017